RSS

Tahukah anda?

Oh god, mate terasa amat berat walaupon jam baru menunjukkan pkol 4 30 petang. adoi petang memang mengantuk. then bukak fesbuk, then.. bosan lg. tgk link2 yg member post la then. ok. jumpe this. tak bace lg, nti bace. cam comel. daa~



1) Tahukah anda, semut tidak pernah tidur dan ia akan bersenam merenggangkan badannya setiap pagi. 

2) Jerung boleh hidup sehingga 100 tahun. 


3) Apabila seekor badak air dewasa mengangakan mulut, keluasan bukaannya cukup untuk membolehkan seorang budak setinggi 1.25m berdiri di dalamnya. 


4) Gajah hanya tidur 2 jam sehari, tetapi Gorila dan Kucing 14 jam! 


5) Lintah bulan mempunyai 4 hidung! 


6) Burung Penguin boleh berenang sepantas 24 KM sejam. 



7) Tiada seekor pun Singa dan Labah-labah mempunyai bulu dan bentuk yang serupa. 

8) Ikan paus boleh berenang selama 3 bulan tanpa makan. 


9) Tiram boleh bertukar jantina. 


10) Lebah boleh hidup sekitar 40 hari sahaja kecuali pada musim sejuk ia boleh hidup selama 3-6 bulan. 


11) Kuda Belang mempunyai kombinasi warna yang sangat menarik iaitu hitam dan putih, Tetapi warna asasnya adalah PUTIH. 


12) Unta mempunyai 3 lapisan kelopak mata, ini dapat melindungi matanya dikawasan padang pasir. 


13) Seekor Cacing mempunyai 8 jantung. 


14) Lembu adalah haiwan yang buta warna. 



15) Telur burung unta adalah telur paling besar di dunia. Berukuran 6-8 inci setiap 1, kalau di rebus akan mengambil masa 40 minit untuk masak. 

16) Kalau kita sembur racun ke arah semut, serangga itu mesti akan tumbang ke sebelah kiri. 


17) Hamster hanya mengelipkan sebelah mata sahaja pada setiap masa. 


18) Rama-rama tidak mempunyai perut. 



19) Landak akan terapung kalau dicampak ke dalam air. 


20) Semasa dilahirkan, anak Beruang panda adalah lebih kecil daripada seekor tikus. Beratnya cuma 113 gram 
sahaja! 

21) Nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari manakala nyamuk jantan hanya 10-20 hari sahaja. 


22) Walaupun tenaga seekor buaya semasa menutup mulutnya begitu kuat sehingga boleh mematahkan tulang- temulang kita, tetapi otot yang bertindak untuk membuka mulut haiwan tersebut terlalu lemah sehingga kita boleh memegang mulut Reptilia itu dan menghalangnya daripada terbuka dengan hanya menggunakan sebelah tangan sahaja. 


23) Ular tidak boleh mengelipkan mata, Reptilia itu juga tidak akan mematuk ketika berada di dalam air kerana boleh menyebabkannya lemas. 


24) Tenggiling adalah binatang yang malas. Haiwan ini menggunakan 80% hayatnya semata-mata untuk tidur! 


25) Badak boleh mengangkat 850 kali beratnya sendiri sedangkan manusia hendak mengangkat beban yang 2 kali ganda beratnya pun macam hendak terkeluar isi perut. 


26) Seekor landak dewasa mempunyai 30,000 batang duri pada badannya dan ia diganti setiap tahun. 


27) Seekor penyu boleh hidup sehingga 100 tahun 


28) Belalai gajah tidak bertulang, tetapi mengandungi 40,000 otot! 


29) Rama-rama merasa makanannnya dengan menggunakan kaki terlebih dahulu. 


30) Arnab betina boleh mengawal lebihan populasinya dengan menyerap embrionya ke dalam tubuh. 


31) Buaya pula tidak boleh mengundur. 


32) Harimau Kumbang boleh berlari sepantas 110 KM sejam. 


33) Kupu-kupu boleh mengesan bau yang berada 11 KM jauh darinya. 


34) Tikus Mondok boleh menggali lubang sedalam 91 m dalam tempoh 1 malam sahaja. Kalau 5 malam, berapa m? 10 mlm? 20 malam? Berapa pulak? Jawapannya senang saja.... Ambil kalkulator, kiralah sendiri..hehehe 




http://kembarasangsufi.blogspot.com/

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

24 buah fikiran:

Abby<333 said...

tdo la kejap.......ZzZZ

Anonymous said...

haha comel! twk, taya taru te tangun!

Aishah Esa said...

HAHA. fine la abby, baru bace sikit ni da ngantuk, ko bace buku orgo tgk. lol

hai twkkkk. taye tak tdo tg tr temalam tot. taye tenat. tesok tde tab tagi.. aaa.. tenattt

Anonymous said...

tutu, tian twk. tape2, twk toleh twk tunye. tud tuck tsok. tanbatte te!

Abby<333 said...

haha lupe ke aku da pena bace orgo dlu? hikhik..cmne exam?
tu a*m* kan?! lol tlolt

Aishah Esa said...

exam? camtu laa. camne lg.
a*m* ? sensored ke weh?
LOL

Aishah Esa said...

censored la ngal. eja pon salah

Abby<333 said...

haha aimi ke? ;P

Aishah Esa said...

.haha. rasie oh :P
gf2

Abby<333 said...

asal gf?haha
fine la cmni >.<

Anonymous said...

ti tabby. tee. twak, tape tabby tuh? tawan twak te? tee :)

Aishah Esa said...

tawak, tabby tu temang. tia temamg tamtu.

Abby<333 said...

hi anony~~ nk knal buley? :)

Aishah Esa said...

aww mira, dy da ade calon kot.

Anonymous said...

ti tabby, toleh te tak tenal2. tambah tawan tan? tame tuniv tngan teca te? ttw, tice to tnow tou :)

[Dr Nu@r] said...

7 - mmg la xda seekor tapi ada berekor2 kn??

17 - sebelah mata je??gatalnye die..

27 - lepas 100 tahun, apa jadi kat penyu tu??

-entath-

Abby<333 said...

awww yeke echa? calon die echa ke? hikhik too bad~~

Anonymous said...

tata tabby. tak taik taw takap tamtuh. techa tuh tawan tawak tak tan. tutu

Aishah Esa said...

nope la tawak. too bad, tabby taleh nak ngorat tawak. aih tenanye, taye tak taham tawak takap tape tat atas tadi. ;( pekat tangat la lorat t tawak.

btw nua, soklan tu jawap sniri eh?
ngahaha

Abby<333 said...

haha aku pn da pening ngn anonymous tuh..xpela..xnk knal la hehe

Anonymous said...

haha awak ni. ok la saya cakap normal. saya cakap "haha abby. tak baik taw cakap camtuh. echa tuh kawan awak gak tan. huhu

Aishah Esa said...

tan? haha lekat lagi loghat t!
bukan yg tu la yg tak phm, atas lg. pekat sangat sampai tak reti nak tafsir. :D

abby jgn mengalah! dy ni hot tau, rugi ah lepaskan. sye da ade sum1 d ati so..

:D

[Dr Nu@r] said...

5 - 4 hidung nk buat apa?boleh bau byk2 perasa ke??

15 - owh..telur dinasour kn lagi besar..nk masak 40 hari..

25 - manusia mana ni??lembiknye..

-savans-

Aishah Esa said...

lah kalau da kena angkat 2 kali ganda berat badan, sapa tak larat kot?

haa, lintah bulan ni special sikit. dy ade 4 hidung tp satu aje lubang idong. HAHA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...